Buitenschools leren (BSL) vormt de sleutel waarmee leerlingen van de profielen Zorg & Welzijn en Diensten & Producten van het Connect College in Echt op basis van praktijkervaring een rake keuze kunnen maken uit een brede waaier aan vervolgopleidingen in het mbo. Robbert Beijnsberger en Rachelle Smeets vertellen.
Welke rol hebben jullie op school?
Robbert: “Ik ben docent aardrijkskunde en Mens & Maatschappij, coach en bedrijven coördinator, ook voor Sterk Techniekonderwijs.”
Rachelle: “En ik docent en vaksectievoorzitter Zorg & Welzijn, coach en sinds kort ook betrokken bij ‘Regio in je rugzak’, een groot project samen met de regio Keyport en de schoolbesturen SOML en LVO Weert.”
Wat is ‘Regio in je rugzak’?
Rachelle: “Er komt een online platform, waarin scholen, bedrijven en gemeenten gaan samenwerken om leerlingen te behouden voor werk in de regio.”
Robbert: “In feite is het LOB in een nieuw jasje. ‘Regio in je rugzak’ ligt in het verlengde van de vroegere stages. Met een dossier waarin je kan laten zien wat je al gedaan hebt en waar je al stagegelopen hebt, stroom je makkelijker door naar het mbo.”
Hoe past jullie Buitenschools leren hierin?
Robbert: “Drie jaar geleden hebben we het profiel PIE gesloten. Er waren nog maar zes aanmeldingen voor techniek. Om voor leerlingen die keuze toch mogelijk te maken, hebben we ervoor gezorgd dat ze buitenschools in een bedrijf technische keuzevakken kunnen uitvoeren. Dat is doorgegroeid naar alle sectoren: al onze vmboleerlingen van leerjaar 3 en 4 kunnen een half jaar lang één dag in de week stagelopen in een bedrijf of instelling naar keuze. In overleg wordt bekeken welke keuzevakken in de praktijk uitgevoerd kunnen worden.”
Wat betekent dat voor jullie aanbod?
Rachelle: “Op school kun je nooit alle keuzevakken aanbieden. Door Buitenschools leren kan dat wel. Daarmee kan de leerling uit het hele palet kiezen, ook buiten D&P en Z&W. Dat mag voor alle vier de keuzevakken.”
Robbert: “Zo krijg je persoonlijke leerroutes. Een leerling doet bijvoorbeeld examen in Z&W met keuzevakken Groen of in D&P met twee keuzevakken BWI en twee PIE. Het aantal leerlingen dat de keuzevakken op school doet, wordt steeds kleiner. Van onze leerlingen verwachten we dat ze the lead pakken in het benaderen van het bedrijf. Behalve wat ze leren in het keuzevak en over zichzelf, levert het duidelijk sociale groei op.”
Hoe organiseer je het op school?
Robbert: “Voor alle keuzevakken maken we praktische opdrachten. Door de praktische opdracht te maken, laten leerlingen zien dat ze de bijbehorende theorie – die de deeltaken dekt – beheersen.”
Rachelle: “Het ontwikkelen van die opdrachten gebeurt in een werkgroep van collega’s met affiniteit met een bepaald vakgebied. Soms betrekken we docenten van buiten de school erbij, bijvoorbeeld voor het profiel Groen. Als coach heb je ook uren om minstens drie stagebezoeken per leerling af te leggen.”
Robbert: “Leerlingen hebben een digitale stagemap waarin de keuzevakken zichtbaar zijn, ook voor het bedrijf. Vanochtend heb ik bijvoorbeeld met een bedrijf de theorie besproken voor een leerling die keuzevakken uit Maritiem & Techniek volgt. Dat doet hij op een binnenvaartschip.”