Leerlingen in het vmbo bereiden zich voor op hun toekomst. De V van vmbo staat er dan ook niet voor niets. Leerlingen stromen door naar het mbo of naar de havo of ze kiezen voor een BBL-traject waarin ze in een baan ‘leren in en aan de praktijk’.
Voor de ene leerling is een brede oriëntatie op de toekomst belangrijk en voor de andere leerling gaat het om een gericht smal traject naar de arbeidsmarkt. In de regio NML wordt ingezet op het aanbieden van aantrekkelijke routes voor zowel leerlingen die al van jongs af aan weten wat ze willen als voor leerlingen die dat nog niet weten.
Zo’n aantrekkelijke route kan alleen maar ‘gemaakt’ worden als de vmbo-scholen in de regio, Gilde Opleidingen en het bedrijfsleven hierin samen optrekken. En dan niet voor alle leerlingen en alle scholen dezelfde routes maar maatwerk. Tijdens een bijeenkomst op 28 januari jongstleden kwamen veel verschillende smaken voorbij. En Gilde Opleidingen speelt daar samen met het lokale en regionale bedrijfsleven goed op in. Zij gaven aan wat het aanbod is waar vmbo-scholen gebruik van kunnen maken.
In de menukaart die Gilde Opleidingen heeft opgesteld wil het mbo prikkelen, leerlingen de kans geven te ontdekken en te verdiepen. De insteek is om aantrekkelijke en kwalitatief goede leerroutes aan te bieden. ‘Versnellen’ wat voorheen nog wel eens centraal leek te staan verdwijnt naar de achtergrond.
Waar gaat het dan bijvoorbeeld om?
Bij Raayland College in Venray gaan de leerlingen PIE met ambities in de metaal wekelijks naar bedrijven die zijn aangesloten bij C8las. Bij de bedrijven maken de leerlingen kennis met de praktijk en sluiten ze keuzevakken af waardoor er binnen school ruimte ontstaat om andere keuzevakken aan te bieden. De leerlingen krijgen een indruk van hoe het er op de werkvloer daadwerkelijk aan toe gaat.
Een ander voorbeeld gaat om leerlingen die bij het opleidingsbedrijf van Bouwmensen aan de slag gaan. Een citaat van de ouders van Daan: ‘Het talent van Daan wordt echt naar boven gehaald. Zo is Daan een echt metselwonder. Naast complexe speciaal metselwerkopdrachten is hij door de instructeur gemotiveerd om volgend schooljaar te starten met de vakopleiding restauratietechniek’.
Maar op de menukaart komen nog veel meer variaties voor.